ZAPOWIEDZI

wkrótce w sprzedaży

Małgorzata Ciunovič, Historia człowieka w języku polskim

Autorka podjęła się niełatwego zadania – przedstawienia w perspektywie historycznej i współczesnej znaczeń słów najbardziej związa­nych z człowiekiem (człowiek, człowieczeństwo, ludzki, ludzkość, po ludzku). Dzisiejsze znaczenia tych słów są kontynuacją kilkusetletniej tradycji polszczyzny, a zmiany w ich rozumieniu odzwierciedlają przeobrażenia w obyczajowości, relacjach społecznych, rozwój techniki, jak również inne niż kiedyś postrzeganie miejsca człowieka w świe­cie. Jednocześnie zmiany zachodzące w rzeczywistości pozajęzykowej wymuszają zajęcie określonej postawy wobec kwestii takich jak: Kogo nazywamy człowiekiem?, Jakie zachowanie określimy jako ludzkie?, Czy Polak jest ludzki w taki sam sposób, jak jego sąsiad za granicą?, Co mamy na myśli, mówiąc o człowieczeństwie? Autorka uzupełnia swą analizę porównaniem leksemów związanych z człowiekiem w polszczyźnie i innych językach europejskich.Czytaj dalej

Nieokreśloność i granice

(red.) Magdalena Danielewiczowa, Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Alicja Wójcicka

___________________________________________________

Książka jest efektem współpracy badaczy reprezentujących różne dyscypliny współczesnej humanistyki, a także różne metodologie. Zawarte w niej teksty są poświęcone rozmaitym przejawom rozmycia i niedookreślenia w języku naturalnym oraz granicom, jakie jego system wyznacza. Autorzy dotykają spraw podstawowych dla języka, a zatem i dla rzeczywistości, w której żyjemy. Czytaj dalej

ks. Leszek Misiarczyk, Ewangeliarz księżnej Anastazji

Próba rekonstrukcji dziejów Ewangeliarza księżnej Anastazji, kodeksu stanowiącego najprawdopodobniej wo­tum księcia Bolesława Kędzierzawego za duszę żony Anastazji po jej śmierci w 1158 roku. Opracowanie zawiera nie tylko pieczołowicie odczytany z oryginału tekst ewangeliarza, ale także analizy paleograficzne, kodykologicz­ne i treściowe kodeksu, a także syntetyczne przedstawienie wniosków badań historyków sztuki nad okładką dzieła, łączącą cechy typowe dla ikonografii bizantyńskiej i te właściwe sztuce nadmozańskiej.Czytaj dalej

Subskrybuje zawartość