- Nowy
szyfrowane połączenie SSL
tania wysyłka
możliwość zwrotu
Książka wywodzi się z badań prowadzonych przez środowisko historyków literatury dziewiętnastowiecznej różnych pokoleń. Związane są one z formami i przemianami poezji drugiej połowy XIX wieku, a także z refleksją nad istotą, okolicznościami i konsekwencjami debiutu oraz nad fenomenem (często symbolicznego) początku jako miejsca, od którego zaczyna się pisarska potyczka z życiopisaniem. Monografia stanowi przykład książki potrzebnej, odświeżającej, ujawniającej nowe pola badawcze związane z debiutanckością, zjawiskiem debiutu poetyckiego, jego wagą dla dorobku pisarza i grupy literackiej, a także kierunkującej różne dookolne klucze odczytań. Jest niewątpliwie przedsięwzięciem zasługującym na uznanie, dziełem ważnym w swoim zakroju rekonesansowym, panoramicznym i syntetyzującym różnorodne ustalenia badawcze. Ważnym także dlatego, że gromadzi zaprojektowane w sposób pionierski, od podstaw, lub podjęte na nowo studia przypadków – zarówno dobrze rozpoznawalnych w badaniach, jak i mało znanych, często zupełnie marginalizowanych. Studia tych przypadków dotyczą obecności, relacji i sprzężenia literatury z szeroko rozumianymi wymiarami kulturowo-historycznymi oraz indywidualnymi (bo związanymi z poszczególnymi biografiami bohaterów tej książki), dookreślającymi fortunność sytuacji debiutu poetyckiego. Pomagają one określać warunki tego debiutu, możliwości jego zaistnienia, a także konsekwencje wynikające z tego, w jakim kierunku po debiucie wiodły artystyczno-literackie eksploracje i jakie znaczenie każdorazowo w indywidualnej biografii miał debiut jako początek i ważny moment graniczny, determinujący sposoby kierunkowania twórczości. Wreszcie – pokazane są tu nieoczywiste debiuty, które wymuszają zmianę ustaleń historycznoliterackich, a w związku z tym przyklejonych do pewnych zjawisk kwalifikacji, powtarzanych przez kolejne pokolenia historyków literatury, a związanych z cezurą, granicznością, przełomem, (proto)typowaniem późniejszych konwencji i gatunków literackich, diachronicznością, źródłem, oryginalnością, epigoństwem, wtórnością, kliszą (z recenzji dr. hab. Dawida Maria Osińskiego, prof. UW)