- Nowy

szyfrowane połączenie SSL
tania wysyłka
możliwość zwrotu
W stereotypowym wyobrażeniu przeciętnego Polaka wizerunek Rumunii jest dość prosty. Jest to kraj – podobnie jak Polska – postkomunistyczny, jednak bardziej od niej zacofany, kojarzony głównie z nieradzeniem sobie z problemami społecznymi, takimi jak bieda, korupcja i kłopotliwa integracja Romów.
Gazety, w tym tygodniki opinii, wciąż są istotnym źródłem informacji o świecie, zwłaszcza dla osób zainteresowanych sprawami politycznymi. Nieprzerwanie od XVII w., gdy zaczęły ukazywać się w Europie pierwsze gazety, wpływają one na formowanie zbiorowych wyobrażeń we wszelkiego rodzaju obszarach tematycznych. Ich wpływ na opinię publiczną nadal jest żywy, aczkolwiek z pewnością słabszy niż w przypadku telewizji i internetu.
Autorzy niniejszej publikacji podjęli się zbadania wizerunku Rumunii i Rumunów wyłaniającego się z tekstów opublikowanych w polskich tygodnikach opinii. Przeanalizowano treść artykułów, esejów, felietonów, reportaży i wywiadów opublikowanych w latach 2007-2023 na łamach następujących periodyków: „Do Rzeczy”, „Gazeta Polska”, „Gość Niedzielny”, „Newsweek Polska”, „Polityka”, „Przegląd” „Sieci”, „Tygodnik Angora”, „Tygodnik Powszechny” i „Wprost”.
Celem badań było nie tylko opisanie wizerunku Rumunii i Rumunów w polskim dyskursie medialnym, ale również uchwycenie ewolucji tego wizerunku, jaka dokonała się w ciągu 18 lat, począwszy od 1 stycznia 2007 r., gdy Rumunia weszła w skład Unii Europejskiej.