

Stanisław Szober - listy do...

Poszedł za Bogiem do końca....

Latin in Spanish Primary...

szyfrowane połączenie SSL
tania wysyłka
możliwość zwrotu
Autor publikacji - Andrzej Strzałecki we Wprowadzeniu pisze m.in.:
„Kolekcja dzieł sztuki Antoniego Jana Strzałeckiego (10.01.1844–25.04.1934) powstawała od końca lat sześćdziesiątych XIX w. do I wojny światowej i stanowiła zasadniczy zrąb zbiorów rodzinnych, zapoczątkowanych przez jego ojca Antoniego (25.5.1815–8.01.1898). Zbiory Antoniego Jana Strzałeckiego, artysty malarza i właściciela przedsiębiorstwa Roboty Dekoracyjne i Budowlane były wyrazem nie tylko umiłowania sztuki, ale również misji ratowania substancji narodowej w czasach nasilającej się opresji carskich władz, zwłaszcza po powstaniu styczniowym, w którym Antoni Jan brał udział. Swoją postawę wobec kolekcjonerstwa wyraził dobitnie list, jaki we wrześniu 1923 r. skierował on do ówczesnego dyrektora Muzeum Narodowego i Muzeum Wojska płk Bronisława Gembarzewskiego. Pisał w nim tak:
Gdy nadzieje odzyskania niepodległości siłą oręża w r. 1863 zawiodły, stało się hasłem narodu zachowanie kultury i tradycji, gromadzenie zabytków i pamiątek. Idąc tą drogą, zdołałem zebrać znaczną ilość przedmiotów o wartości zabytkowej i historycznej, które pragnę po mojej śmierci przekazać na użytek publiczny pod opiekę mojego miasta rodzinnego, ofiarowując je Muzeum Narodowemu w Warszawie.”