![](https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/956-large_default/artystyczne-zbiory-strzaleckich.jpg)
![](https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/941-home_default/katecheta-jako-animator-misyjny.jpg)
Katecheta jako animator...
![](https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/934-home_default/latin-in-spanish-primary-education-an-experience.jpg)
Latin in Spanish Primary...
![](https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/822-home_default/parafia-personalna-w-kosciele-lacinskim-studium-historyczno-prawne.jpg)
Parafia personalna w...
![](https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/932-home_default/powiekszenie-i-intensyfikacja-w-kulturze.jpg)
szyfrowane połączenie SSL
tania wysyłka
możliwość zwrotu
Autor publikacji - Andrzej Strzałecki we Wprowadzeniu pisze m.in.:
„Kolekcja dzieł sztuki Antoniego Jana Strzałeckiego (10.01.1844–25.04.1934) powstawała od końca lat sześćdziesiątych XIX w. do I wojny światowej i stanowiła zasadniczy zrąb zbiorów rodzinnych, zapoczątkowanych przez jego ojca Antoniego (25.5.1815–8.01.1898). Zbiory Antoniego Jana Strzałeckiego, artysty malarza i właściciela przedsiębiorstwa Roboty Dekoracyjne i Budowlane były wyrazem nie tylko umiłowania sztuki, ale również misji ratowania substancji narodowej w czasach nasilającej się opresji carskich władz, zwłaszcza po powstaniu styczniowym, w którym Antoni Jan brał udział. Swoją postawę wobec kolekcjonerstwa wyraził dobitnie list, jaki we wrześniu 1923 r. skierował on do ówczesnego dyrektora Muzeum Narodowego i Muzeum Wojska płk Bronisława Gembarzewskiego. Pisał w nim tak:
Gdy nadzieje odzyskania niepodległości siłą oręża w r. 1863 zawiodły, stało się hasłem narodu zachowanie kultury i tradycji, gromadzenie zabytków i pamiątek. Idąc tą drogą, zdołałem zebrać znaczną ilość przedmiotów o wartości zabytkowej i historycznej, które pragnę po mojej śmierci przekazać na użytek publiczny pod opiekę mojego miasta rodzinnego, ofiarowując je Muzeum Narodowemu w Warszawie.”